Stres – słowo klucz…

stres_godzina_dla_siebie

stres_godzina_dla_siebie

Stres to wyjątkowo ciekawe zagadnienie. Mimo, że nie daje się łatwo zamknąć w ramy jedynej słusznej definicji, wszystkim jest dobrze znane. Przyspieszony oddech, kłopoty z koncentracją, spocone dłonie i pustka w głowie – w dodatku zwykle wtedy, gdy zależy nam, by wypaść jak najlepiej. Stresujące sytuacje powodują różnorodne reakcje, dla których wspólnym mianownikiem jest poczucie dyskomfortu. Krótkotrwałe momenty napięcia nie zawsze muszą być szkodliwe – pozwalają na mobilizację i szybkie, skuteczne działanie.

Niestety, najczęściej chroniczny stres i nerwy wymykające się spod kontroli wiążą się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Rujnują zdrowie, wpływają na relacje z otoczeniem, utrudniają codzienne funkcjonowanie. Różne są stresujące wydarzenia i przeróżne nasze reakcje. Technik radzenia sobie ze stresem jest szczęśliwie niemalże tyle, ile jego powodów. Znajdź klucz do siebie… Obserwuj siebie, swoje emocje i znajdź sposób, który działa najskuteczniej. Poniżej kilka propozycji.

Stop!

Gdy nerwy biorą górę, zatrzymaj się – dosłownie. Znajdź miejsce, w którym poświęcisz sobie kilka chwil, stań/usiądź/połóż się. Skup się na oddechu. Weź parę głębokich wdechów i powoli wydychaj powietrze. Dotlenisz organizm i zaczniesz jaśniej myśleć. Stres często powoduje, że tracimy z oczu najprostsze rozwiązania. Moment zatrzymania przywraca rzeczom ich właściwy porządek.

Trzymaj dystans.

Stres potrafi dokuczać także w sytuacjach, które nie są warte tylu nerwów. Oceń szczerze, jak ważny jest powód twojego napięcia. Złośliwy współpracownik? Pierwsze zajęcia w szkole językowej?
Z jednym i drugim prawdopodobnie sobie poradzisz, ale nawet jeśli coś nie pójdzie po twojej myśli- to nie koniec świata. Nie zapominaj o odpowiedniej perspektywie. Poświęcaj swoją uwagę rzeczom, które naprawdę mają dla ciebie znaczenie. To powinny być rzeczy pozytywne a nie negatywne… Kieruj uwagę w stronę dobrych obszarów swojego życia, a nie porażek…

Bądź dobry.

Dla siebie. W trudnych sytuacjach- szczególnie tych, które martwią cię dłuższy czas- myśl o sobie dobrze. Nie krytykuj się niesprawiedliwie, doceniaj swój wysiłek. Każdego dnia rób coś, co sprawia ci przyjemność. Włącz ulubiony utwór, który wprawi cię w dobry nastrój i pozwoli na chwilę relaksu. Ugotuj smaczny obiad, wyjdź na spacer.

Rozmawiaj szczerze. Otwórz się!

Nie wstydź się mówić o tym, co cię martwi. Rozmawiaj z bliskimi, zaufanymi osobami. Nie muszą wiedzieć, jak rozwiązać dręczący cię problem, nie o to w tym chodzi. Czas spędzony w przyjaznym, troskliwym towarzystwie działa cuda. Przyznając się komuś do swoich obaw, często po raz pierwszy robisz to przed samym sobą. A to najlepsza droga do podjęcia działania i uporania się z tym, co nie pozwala nocą spać. Zacznij zdanie od „Boję się, że….”

Zaufaj.

Zaufaj w pomyślny rozwój sytuacji. Nie zakładaj czarnych scenariuszy. Pozbądź się uprzedzeń- każda sytuacja jest inna, nie sugeruj się więc wcześniejszymi niepowodzeniami. Uwierz we własne możliwości i przychylność świata. Trudności traktuj jako lekcję, nowe doświadczenie. I pamiętaj, że nic nie dzieje się bez przyczyny.

mm

Jak powstają teksty na bloga?
Jestem nie tylko człowiekiem, kobietą, córką, siostrą, żoną, matką, szwagierką…ale także psychologiem i psychoterapeutką z ponad 15 letnim doświadczeniem zawodowym 🙂
To znacznie poszerza moje horyzonty i pomaga lepiej rozumieć siebie, swoje doświadczenie, emocje i ukryte motywy, jednocześnie rozumiejąc i szanując, co przeżywa drugi człowiek w relacji ze mną.

W pracy zawodowej, pomagam ludziom odzyskać nadzieję, że są w stanie pokonać kryzys i impas, w jakim się znaleźli. Oprócz pokonania kryzysu, pomagam także zrozumieć, jak budować zdrowe relacje z innymi, jak odczuwać i konstruktywnie wyrażać emocje i potrzeby, tak by w swoim życiu sięgać po to, co najlepsze!

Subskrybuj

Wprowadź swój adres email aby zaprenumerować ten blog i otrzymywać powiadomienia o nowych wpisach przez email.

Dołącz do 488 pozostałych subskrybentów

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

%d bloggers like this: